Автори
Описание на проекта
Първоначално състояние на мястото, върху което предстои да се проектира
Сградата на Градските (Централни) хали е построена в периода 1909-1911 г. по проект на арх. Наум Торбов. Обявена е за паметник на културата с категория “Национално значение" във в. „Известия" бр. 73/1955 г. Построена е върху място, богато на исторически пластове и артефакти от стария град Сердика, като в структурата на сградата са запазени останки от античния градеж. Сградата на Централните хали е един от най-старите търговски комплекси у нас и първият съвременен покрит пазар за месни и млечни продукти, риба и зеленчуци.
Сградата представлява компактен обем, покрит с лека метална конструкция в духа на подобни решения в края на 19 век. Четирите фасади са оформени с еднакви мощни пластични дъгови отвори. Хоризонталната зидария от червена керамика показва връзката с националното архитектурно наследство. Главният вход на Халите е оформен с богата каменно-пластична украса с високи и дълбоки арки. В горната част на каменно-пластичната украса се намира троен прозорец, на който върху камък е положен първият герб на столицата на България - София. Над главния вход е изградена часовникова кула, която е запазила автентичността си до днес.
Първоначалното състояние на фасадата на сградата не предвижда промени, но изисква консервационно-реставрационни работи в зоните на структурно нарушаване, замърсяване и поправка на некачествени фасадни намеси в предходни ремонтни дейности. В интериорната част от изграждането си през 1911г., Централни хали претърпяват множество реконструкции, като от 1968г. насам всички проекти и реализации включват сегментиране на изначално отвореното вътрешно пространство в стремеж на увеличаване на търговската площ. Това възпрепятства връзката на пространството с прозорците на фасадата и цялостното възприятие на пространството и металната конструкция, която носи покрива на сградата. Пространството в сутерена на Централни хали е изцяло с търговска функция. Помещенията са сегментирани, като експонирането на съществуващата археология не отговаря на съвременните експозиционни практики.
--EN--
The building of the City (Central) Market Hall was constructed between 1909-1911, designed by architect Naum Torbov. It was declared a cultural monument of "National Importance" in "Izvestia" newspaper, issue No. 73/1955. The building is situated on a site rich in historical layers and artifacts from the old city of Serdika, with remnants of ancient structures preserved within the building’s framework. The Central Market Hall is one of the oldest commercial complexes in Bulgaria and the first modern covered market for meat, dairy products, fish, and vegetables.
The building has a compact volume, covered with a steel structure in the style of similar solutions from the late 19th century. All four facades are designed with identical, large, arched openings. The horizontal masonry of red ceramic bricks reflects a connection to the national architectural heritage.
The main entrance is adorned with rich stone-carved decorations with tall and deep arches. In the upper part of the stone-carved décor, there is a triple window, above which the first coat of arms of Sofia is placed made from stone. Above the main entrance, a clock tower is built, which has preserved its authenticity.
The facade’s initial condition does not call for significant changes, but conservation and restoration work are required in areas with structural damage, pollution, and repair of poor-quality previous facade interventions. Since its construction in 1911, the interior of the Central Market Hall has undergone numerous renovations. Since 1968, all projects and implementations have involved segmenting the originally open interior space to increase the commercial area. This has disrupted the connection between the space and the windows on the facade, as well as the overall perception of the space and the metal structure that supports the building’s roof. The initial state of the basement area is entirely commercial. The space is segmented, and the display of the existing archaeology does not meet modern exhibition standards.
Цели на проекта
Проектът за реконструкция и преустройство на вътрешно пространство - Централни хали цели да консервира и реставрира фасадата на сградата, както е била в оригиналния си вид.
Промените в интериора са вдъхновени от оригиналния проект на сградата и включват премахване на допълнителните нива, изградени по време на предишната реконструкциите с цел освобождаване на общото пространство, както е било изпълнено по проекта на арх. Торбов през миналия век. Проектът за реконструкция и преустройство на вътрешно пространство следва оригиналната планова схема на сградата, като я адаптира към изискванията на съвременната търговска дейност. Всички нови намеси са фокусирани около максималното възприятие на оригиналната идея за покрито градско пространство и подчертаването на важността на металната конструкция, произведена в леярните на инж. Густаф Айфел.
Проектът за сутерена се стреми да даде нова функция на сградата, базирана на взаимодействие и съчетание между археологическото и архитектурното наследство на Централни хали. Целта е да се покаже и подчертае историческото богатство на експонираната археология на Улпия Сердика, а около това археологическо наследство да се изгради едно ново културно-сценично пространство.
--EN--
The project for the reconstruction and redesign of the interior space of the Central Market Hall aims to conserve and restore the facade of the building to its original appearance.
The interior changes are inspired by the original design of the building and include the removal of the additional levels built during the previous renovations to free up the common space, as was done in the design by Arch. Torbov in the last century. The interior remodeling and alteration project follows the original building plan, adapting it to the needs of modern commercial activities. All the new interventions are focused around maximising the perception of the original idea of a covered urban space and emphasising the importance of the metal structure produced in the foundries of Eng. Gustaf Eiffel.
The project for the basement seeks to give a new function to the building, based on the interaction and combination of the archaeological and architectural heritage of the Central Market Hall. The aim is to showcase and highlight the historical richness of the exposed archaeology of Ulpia Serdika, and to build a new cultural and performing space around this archaeological heritage.
Същност на проекта
-Фасада и Екстериор
Настоящия проект за реконструкция и преустройство включва фасадни консервационно-реставрационни работи. Дейностите включват почиствания и обработки в зони на структурни повреди на фасадната мазилка. Почистени са каменно-пластичните декоративни елементи. Премахната е нанесената върху варовиковите детайли бяла боя. Част от декоративните фасадни елементи, изпълнени в предишни проектни намеси от газобетон и стиропор са премахнати и изпълнени наново по класическа технология със специална трислойна мазилка. Ремонтиран е покривът и е възстановена функцията на часовниковата кула.
Възстановена е фасадата откъм ул. Екзарх Йосиф. Зазиданият към първоначалния момент вход визуално е възстановен, но функционално не се отваря.
Съществуващата подземна рампа за достъп на товарни превозни средства се реконструира, за да гарантира зареждането на търговските обекти в сградата, без да причинява шум за живеещите наблизо.
-Интериор – Търговска зала и галерия
Интериорната намеса в сградата цели възстановяване на автентичните пространства по проекта на арх. Наум Торбов от 1907г. За целта са премахнати изградените през 1999-2001г. надлъжни галерии, които прекъсват връзката на пространството с прозорците на фасадата и възпрепятстват цялостното възприятие на пространството и металната конструкция, която носи покрива на сградата. Изградени са технологични помещения в крайните оси откъм ул. Георг Вашингтон, а над тях е реализирано ново галерийно пространство. . На приземно ниво е запазена оригиналната планова схема на сградата. Отчетливо са спазени двете основни пешеходни оси изток-запад и север-юг, като тази визуална връзка е подчертана и от подменената интериорна настилка. С цел маркиране на историческия отпечатък спрямо сградата върху интериорната настилка ясно е показана ходовата линия на археологията на преминаващата през сградата северна крепостна стена на Улпия Сердика.
Проектното предложение запазва три от входовете отворени. Зазиданият вход откъм ул Екзарх Йосиф визуално се възстановява, но не се отваря. Запазена е йерархията и ритъма на първоначалния проект на сградата, а именно покрито градско пространство с главни и второстепенни търговски улици и търговски павилиони. Новите търговски щандове са вдъхновени от металните елементи на сградата и арковидните прозорци, така че да може да бъде подчертан духа на класическите градски хали.
В проекта за сградата на Централни хали, направен от архитект Наум Торбов през 1907г. е предвиден фонтан, който е разположен в центъра на сградата с цел да акцентира главните пътеки за движение на покрития пазар. Визията на фонтана е показана в чертежите на архитект Наум Торбов - осмоъгълно корито и каскади на две нива. При реконструкцията на сградата през 1999г. е изпълнен фонтан на мястото на предвидения в чертежите на архитект Торбов фонтан. Визията на тогава изпълнения фонтан се различава от визията в чертежите на архитект Торбов. Изпълненият фонтан е нисък, с осмоъгълна форма и покрит със същите плочки като подовата настилка. В сегашната реконструкция на Централни хали е залегнала идеята да се възстанови оригиналната концепция за визията на арх. Наум Торбов. За изработката му е избран материал зелен мрамор с произход от Индия.
Новоизградената тераса, разположена над техническите помещения, включва изграждането на зона за консумация и отдих, която дава панорамен визуален достъп до отворената търговска зала. . Настилката на терасата следва фасадния ритъм на сградата, а павилионите са облицовани с огледална повърхност, така че да се даде максимален фокус на периферната фасада. В центъра на терасата е ремонтиран и експониран оригиналният часовников механизъм на сградата от 1915г.
-Интериор – Сутерен
Интериорната намеса в сутерена на Централни хали цели изграждането на едно съвременно отворено социално културно пространство, оформено около експонираните археологически останки от крепостната стена на Улпия Сердика и една от римските терми. Първоначално се премахват всички преградни стени, така че пространството долу да следва пространствените принципи на търговска зала. Новоизграденият арковиден таван следва ходовата линия на покривната конструкция, като дава възможност за максимално увеличаване на височината на помещението в комбинация с преминаващите основни инсталации на сградата. Настилката от шлайфан и щампован бетон маркира проекциите на разкритата в сутерена на сградата археология. Функционално в сутерена се изграждат две зони, които са разделени от проекцията на археологията не северната крепостна стена на Улпия Сердика. В първата зона се извършва търговска дейност. Втората зона е предвидена за провеждане на културни събития. Двете зони са свързани посредством археологическа експозиции, разработена в колаборация с Регионалния исторически музей на София. Експозицията включва разкази по теми, свързани историята на Улпия Сердика, представени с различни художествени и технологични решения.
Зоната за култура представлява нова функция за сградата на Централни хали. Площадната форма, която се постига с разположението на археологическите експозиции по периферията създава динамично отворено пространство. Тази зона се трансформира спрямо система от плъзгащи мебелни стени, които дават възможност за интеграция на различни сценарии спрямо фазата на деня. Така пространството може да се ползва за споделена работа и почивка, а в друг момента да се използва като отворена сцена за събития.
--EN--
Façade and Exterior
The project for renovation and transformation includes facade conservation and restoration works. The activities involve cleaning and treatment of areas with structural damage to the facade plaster. The stone-plastic decorative elements have been cleaned. The white paint applied to the limestone details has been removed. Some of the decorative facade elements, previously made from gas concrete and styrofoam in earlier projects, have been removed and redone using traditional techniques with a special three-layer plaster. The roof has been repaired, and the function of the clock tower has been restored.
The facade facing Exarch Joseph Street has been restored. The entrance, which was bricked up originally, has been visually restored but does not open functionally.
The existing underground access ramp for commercial vehicles shall be reconstructed to ensure that the building's outlets are loaded without causing noise to nearby residents.
Interior – Commercial Hall and Gallery
The interior intervention in the building aims to restore the authentic spaces according to the design by architect Naum Torbov from 1907. To achieve this, longitudinal galleries constructed between 1999 and 2001, which disrupted the spatial connection with the facade windows and hindered the overall perception of the space and the metal structure supporting the building's roof, have been removed. New technological spaces have been created for commercial activity in the end bays towards George Washington Street, with a new gallery space established above them. The original floor plan of the building has been preserved on the ground level. The two main pedestrian axes, east-west and north-south, have been clearly maintained, with this visual connection emphasized by the new interior flooring. To mark the historical imprint of the building, the interior flooring prominently displays the path of the archaeological northern fortress wall of Ulpia Serdica running through the building.
The project proposal retains three of the entrances open. The bricked-up entrance on Exarch Joseph Street is visually restored but does not open. The hierarchy and rhythm of the original building design have been preserved, including the covered urban space with main and secondary commercial streets and trading pavilions. The new commercial stands are inspired by the building's metal elements and arched windows to emphasize the spirit of classical urban markets.
In architect Naum Torbov’s 1907 design for the Central Halls building, a fountain was planned to be located at the center of the building to accentuate the main paths of movement within the covered market. The design of the fountain is shown in Torbov’s drawings—an octagonal basin with cascades on two levels. During the building’s renovation in 1999, a fountain was installed in place of the one proposed by Torbov, but it differed from Torbov’s vision. The installed fountain was low, octagonal, and covered with the same tiles as the flooring. The current reconstruction of the Central Halls includes restoring the original concept by architect Naum Torbov, with the new fountain made of green marble from India.
The newly constructed terrace, located above the technical rooms, features a consumption and relaxation area that provides panoramic visual access to the open commercial space. The terrace flooring follows the rhythm of the building’s facade, and the pavilions are clad with mirrored surfaces to focus attention on the peripheral facade. At the center of the terrace, the original clock mechanism from 1915 has been restored and showcased.
Interior – Basement
The interior intervention in the basement of the Central Halls aims to create a modern, open social and cultural space centered around the exposed archaeological remains of the Ulpia Serdika fortress wall and the Roman thermae. Initially, all partition walls are removed to allow the space to adhere to the spatial principles of a commercial hall. The newly constructed vaulted ceiling follows the alignment of the roofing structure, maximizing the height of the room while accommodating the building’s primary installations. The flooring, made of polished and stamped concrete, highlights the projections of the exposed archaeology in the basement.
Functionally, the basement is divided into two zones, separated by the projection of the archaeology of the northern fortress wall of Ulpia Serdica. The first zone is designated for commercial activities, while the second zone is intended for cultural events. These two zones are connected through an archaeological exhibition developed in collaboration with the Regional Historical Museum of Sofia. The exhibition includes narratives about the history of Ulpia Serdika, presented through various artistic and technological solutions.
The cultural zone represents a new function for the Central Market Hall. The square-shaped layout, achieved by positioning the archaeological exhibits along the perimeter, creates a dynamic open space. This area is adaptable with a system of sliding furniture walls that allow for integration of various scenarios depending on the time of day. Consequently, the space can be used for shared work and relaxation, and at other times, it can serve as an open stage for events.
Въздействие на проекта за промяна на околното пространство
Местоположението на Централни хали е от особено значение за града, защото се намират в стария културно-исторически център на София. Зона, която в последните години придобива отново заслужената си слава на място за култура и срещи.
Като една от ключовите исторически сгради в квартала, Централни хали имат нужда от обживяване и интеграция към новата заформящата се градска културна среда наоколо. Халите винаги са били основна историческа забележителност, посещавана както от жителите на града, така и от туристи.
От особено значение за въздействието към околоността е нововъведената функция на сутерена. Пространството долу се фокусира върху експозицята на Улпия Сердика и провеждането на културни мероприятия на сценичното пространство.
Двуезичната експозиция в Халите разказва историята на София от периода I-IV век, когато градът е с името Улпия Сердика. Чрез експонираните археологически останки от крепостната стена и римските терми, посетителите могат да се потопят в античната история на града. Това създава възможност за групови ученически и туристически посещения, които дават по-значителен фокус върху заложеното в основите на сградата историческо наследство.
Експозицията умело свързва миналото със съвремието, като предлага мултифункционална сцена за събития, която служи като пространство за културни прояви и социални срещи.
Програмата на сцена „Централни хали“ предлага ежедневни събития, насочени към образователни теми, свързани с културното наследство на София, кулинарна култура, детска програма, както и предоставянето на възможност за изява на млади и изгряващи артисти, посредством отворена покана, чиито подбор се осъществява от експерти на Обществения съвет към Централни хали.
--EN--
The location of the Central Halls is of particular importance for the city because they are located in the old cultural and historical centre of Sofia. An area that has recently regained its well-deserved reputation as a hub for culture and social gatherings. As one of the key historic buildings in the neighborhood, the Central Market Hall require revitalization and integration into the emerging urban cultural environment around them. The Central Market have always been a major historical landmark, attracting both city residents and tourists.
Of particular importance to the impact on the surrounding area is the newly introduced function of the basement. The space below focuses on the Ulpia Serdika exhibition and the staging of cultural events on the stage space.
The bilingual exhibition tells the story of Sofia from the 1st-4th century, when the city was named Ulpia Serdika. Through the exposed archaeological remains of the fortress wall and the Thermae, visitors can immerse themselves in the ancient history of the city. This creates the opportunity for group school and tourist visits that give a more significant focus on the historical heritage embedded in the foundations of the building.
The exhibition skilfully links the past with the present, offering a multifunctional event stage that serves as a space for cultural events and social gatherings.
The programme of the Central Halls Stage offers daily events focused on educational themes related to Sofia's cultural heritage, culinary culture, a children's programme, as well as providing an opportunity for young and emerging artists to perform through an open call, whose selection is carried out by experts of the Central Halls Public Council.
Допълнителни изображения
Проектирано от
Инт Арх ООД , HORA
Конструктор
Бета консулт ООД
Инвеститор
КАУФЛАНД БЪЛГАРИЯ ЕООД енд КО
Категория на проекта
Уебсайт на проекта
Година на започване на проекта
2021
Година на завършване
2024
РЗП
4150 m2
Стойност на проекта
25000000 EUR
Местоположение
булевард „Княгиня Мария Луиза“ 25, Sofia, Bulgaria